יום חמישי, 5 במאי 2016

מריאן כהן (17 בספטמבר 1922 – 8 ביולי 1944) Marianne Cohen (Born Sept. 17, 1922- died July 8, 1944)

מריאן כהן הייתה פעילה במחתרת היהודית בצרפת בתקופת מלחמת העולם השנייה, כינויה המחתרתי היה קולן .(Colin) היא הייתה חברה ב"תנועת הצופים היהודים בצרפת", וב-1942 הצטרפה גם ל"תנועת הנוער הציוני המאוחדת", והתגייסה לארגון מחתרתי שפעל בחסות שתי התנועות. במסגרת פעולתה במחתרת, הצליחה להבריח כ-200 ילדים מצרפת דרך הגבול.
ב-31 במאי 1944 הובילה כהן קבוצה של 28 ילדים וילדות יהודים בני ארבע עד שש-עשרה בניסיון לעבור את הגבול לשווייץ ליד העיר אנמאס (Annemasse) בצרפת. הקבוצה נלכדה בידי הגרמנים, והובלה לכלא פאקס באנמאס. ראש העיר של אנמאס, חסיד אומות העולם ז'אן דפו ,(Jean Deffaugt) הצליח לשכנע את מפקד הגסטפו בעיר להעביר לידיו 17 ילדים מהקבוצה, אותם הוא העביר למקום מבטחים.
לאחר מכן יצרו חברי המחתרת קשר עם ז'אן דפו, והוא העביר לכהן את תוכניתם להציל את חייה. על פי התוכנית, היה עליה להיכנס לתוך מכונית שתחכה בפינת אחד הרחובות שבהם צעדה מדי יום יחד עם אחד-עשר הילדים הנותרים שהובלו כל בוקר לעבודות כפייה. כהן סירבה, ולא הסכימה להציל את חייה, פן יבולע לילדים אחר כך. בתוך כך, היא הובלה מדי יום לחקירה ולעינויים בידי הגסטפו, אך סירבה בעקשנות למסור להם מידע.
בליל 8 ביולי נחטפה כהן על ידי אנשי מיליציה שפעלה תחת חסותם של הנאצים, ונרצחה על ידיהם בבעיטות ובמהלומות גרזן. רק לאחר שחרור אנמאס, נתגלתה גופתה והובאה לקבורה. גופתה של כהן זוהתה על ידי מילה ראסין, ב-21 באוגוסט, בזכות הנעליים לרגליה, שאותן קנתה לה ראסין. הילדים ניצלו הודות למאמציו של דפו.

מקור התמונה: יד ושם


Marianne was a member of the Jewish Underground in France and her nickname was 'Colin'. She was a member of the French Jewish Scouts and in 1942 joined the Special Zionist Youth movement, which succeeded in helping 200 Jewish children escape over the border from Nazi occupied France. On May 31, 1944 she led a group of 28 children aged 4 -16 over the border into Switzerland. The group was caught and taken to a Swiss prison. 'Righteous gentile' Jean Deffaught convinced the Gestapo to give him 17 of the children. Deffaught transferred the children to the Underground. She eventually was kidnapped, brutally tortured, beaten and killed in jail, refusing to cooperate with the Nazi's. The children survived.   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה