יום שני, 2 במאי 2016

זלדה טרגר (וילנה, 1920 - ישראל, 1987)

זלדה טרגר – ניסנילביץ' היתה חברה בתנועת "השומר הצעיר". בספטמבר 1941 הועברה עם יהודי וילנה לגטו. לאחר כחודש הצליחה לצאת  מהגטו והסתתרה בעיר, במסווה של נוצרייה. במרס 1942 חזרה מרצונה לגטו והצטרפה למחתרת – פ.פ.או. היהודית בגטו.

ביולי 1943 נאסרה ביחד עם אחרים מחברי המחתרת בידי המשטרה היהודית, כבני ערובה בדרישה להסגיר את איציק ויטנברג, מפקד המחתרת, ושוחררו כשויטנברג הסגיר את עצמו.

בספטמבר 1943 חוסל גטו וילנה. זלדה וחבריה למחתרת יצאו ליערות רודניקי והקימו גדוד פרטיזנים יהודי בפיקודו של אבא קובנר. עוד לפני שעזבה את הגטו בעצמה הבריחה זלדה קבוצות אנשים ונשק מהגטו ליער.

על זלדה הוטל לשוב העירה. באחד ממבצעיה הרבים ליוו אותה שישה לוחמים. בתפקידה זה של מקשרת בין היער לעיר, הביאה זלדה נשק, ידיעות בגדים ותרופות. תפקידה הנוסף היה לנסות להעביר ליער את היהודים שנשארו בעיר לאחר חיסול הגטו. חמש פעמים נפלה זלדה בידי הגרמנים והליטאים והצליחה  להתחמק. 

ביער  החל הקשר בינה ובין בעלה – נתנאל (סנקה ) ניסלביץ'. ביולי 1944 נכנסו זלדה וחבריה עם הצבא האדום לווילנה. לאחר שחרורה של וילנה, החלה זלדה לפעול עם חבריה להעלאת יהודים ארצה. פעילות זו נקראה אחר כך בשם "הבריחה" וכללה ריכוז של יהודים והעברתם דרך גבולות באורח בלתי לגאלי.

זלדה עלתה ארצה ביוני 1946.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה