היהודים לא היו רק קורבנות
במחקרים, בספרים ובדיונים הקשורים בשואה קימת נטייה לתאר את היהודים בעיקר, כקורבנות חסרי
אונים של שלטון הרשע הנאצי.
הכותבים והדוברים
מתארים את הסבל הנורא של הקורבנות מחד, ואת האכזריות הבלתי נתפסת של הנאצים
ועוזריהם מצד שני. אולם אין זו התמונה המלאה של מה שקרה בשואה.קרבנות השואה היו לא
רק מושא למדיניות של השמדת עם, הם לא היו קורבנות פסיביים.בבואנו לדון בנושא
ההצלה.
שיתוף הפעולה
בין חסידי אומות העולם ויהודים שהצילו בני עמם
התופעה של יהודים שהצילו יהודים נשארה עלומה התופעה של יהודים שהצילו יהודים טרם מצאה את המקום הראוי לה בסיפור תולדות התקופה נכון, שהתופעה התרחשה בשוליים, אולם, למדנו להדגיש את חלקם של המצילים חסידי אומות העולם, שגם היא היתה תופעה שולית בעיקרה, ושהתקיימה ליד הלשנה רבה ושיתוף פעולה של האוכלוסיה הלא יהודית. ליד חסידי אומות העולם עלינו להדגיש לא פחות, ואולי יותר את חלקם של היהודים,שפעלו לרוב בשיתוף פעולה הדוק עם חסידי אומות העולם, בהצלת בני עמם. היהודים, שלא היו קורבנות פסיביים אלא גילו גבורה ותושייה יוצאי דופן כדי להציל את מי שיכלו, (ולעתים היו אלה גם לא-יהודים) תוך סיכון עצמי וחירוף נפש.
התופעה של יהודים שהצילו יהודים נשארה עלומה התופעה של יהודים שהצילו יהודים טרם מצאה את המקום הראוי לה בסיפור תולדות התקופה נכון, שהתופעה התרחשה בשוליים, אולם, למדנו להדגיש את חלקם של המצילים חסידי אומות העולם, שגם היא היתה תופעה שולית בעיקרה, ושהתקיימה ליד הלשנה רבה ושיתוף פעולה של האוכלוסיה הלא יהודית. ליד חסידי אומות העולם עלינו להדגיש לא פחות, ואולי יותר את חלקם של היהודים,שפעלו לרוב בשיתוף פעולה הדוק עם חסידי אומות העולם, בהצלת בני עמם. היהודים, שלא היו קורבנות פסיביים אלא גילו גבורה ותושייה יוצאי דופן כדי להציל את מי שיכלו, (ולעתים היו אלה גם לא-יהודים) תוך סיכון עצמי וחירוף נפש.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה